Maak het verschil (3/12): de kracht van meebewegen

Verschilmaken de kracht van meebewegen mei 2022

Verschilmaken de kracht van meebewegen mei 2022

door Inge Coolen – Docent en mede-eigenaar Kenniscentrum Omgaan met Pesten

Als jong kind al ontdekte ik de kracht van meebewegen en ik zal hier heel eerlijk bekennen dat ik dit goed in mijn voordeel heb gebruikt. Wanneer het druk was bij de bakker bewoog ik mee met de meute en zorgde ik ervoor dat ik net voor iemand kwam te staan (meestal een oudere meneer of mevrouw, daarbij werkte het het beste). Wanneer ik dan vooraan stond, gaf ik aan dat die meneer of mevrouw dan eigenlijk eerst was. Dat vonden ze dan vaak zo beleefd dat ik alsnog voor mocht.

Meebewegen als jongere

Als tiener werd meebewegen door mij en mijn vriendinnen heel anders beleefd. Ik was ook toen al vaak een kop groter dan mijn vriendinnen. Toen ik een keer met een vriendin bij een concert van de Smashing Pumpkins vooraan mee wilde dansen, kon ik het beste meebewegen door mee te springen met de rest. Achteraf hoorde ik van mijn vriendin dat zij had meebewogen doordat ze tussen iedereen in hing, haar voeten hadden een hele tijd de vloer niet geraakt. We hebben allebei genoten van het meebewegen. Overigens bewoog ik een jaar eerder bij een concert van Take That niet mee. Daar vielen de tienermeisjes namelijk bij bosjes flauw en ik weet nog dat ik dacht: “wat zonde van je geld!”

Ook figuurlijk bewoog ik mee, omdat de mening van je ‘peers’ op die leeftijd nou eenmaal enorm belangrijk is, althans dat was het voor mij, om je eigen identiteit los van je ouders te ontwikkelen. Als ik er nu achteraf op terugkijk leek ik wel een kameleon. Ik wisselde zwarte en donkere kleding als een soort van alto af met Body Glove en McGregor als een soort van kakker. Ik liep letterlijk de straat over om van alto-café Kobus naar discotheek De Morgenzon te gaan en zo zijn er vast nog meer voorbeelden. Een belangrijke keer dat ik niet meebewoog is toen ik bij een vriendengroep zat waarbij op 2 na iedereen rookte en ik was 1 van die 2. Eerlijkheidshalve zal ik bekennen dat ik het wel ben gaan proberen toen die groep uit elkaar viel. Gelukkig bleek ik het sporten vaak belangrijker te vinden, dus werd ik niet door een rookverslaving bewogen.

tegeltjeswijsheid meebewegen

Meebewegen tussen volwassenen

Als volwassene merk ik in drukke ruimtes nog steeds de kracht van meebewegen. Een paar jaar geleden (nog voor corona) was ik in New York bij The phantom of the opera. Aangezien dit nog steeds een zeer succesvolle musical is, was het er in de pauze ook enorm druk. Naast mij stond een oudere meneer die aangaf dat hij naar het toilet moest. Ook ik moest daar naartoe en het bleek helemaal dwars aan de overkant te zijn. Ik heb die meneer aangeboden een pad voor ons vrij te banen en hem aangegeven direct achter mij aan te lopen. Hij was enorm verrast en mij dankbaar dat ik hem zo snel naar de andere kant van de foyer had gebracht en dat zonder alle mensen te vragen aan de kant te gaan.|

Jezelf blijven of meebewegen?

Meebewegen kan dus letterlijk worden opgevat en ook figuurlijk bedoeld worden. Hierbij gaat het over de grens tussen (dicht bij) jezelf blijven en meebewegen met de ander.

Als persoon met een bovengemiddelde intelligentie merk ik dat ik vaak wat sneller denk, wil en ga dan anderen. Onlangs las ik daarover in een blog van Adriënne Een mindset gericht op meebewegen een mooie vergelijking:

Beeld jezelf een brug in die twee eilanden verbindt. Jij gaat als hoogbegaafde net iets sneller en je ziet al wat er nodig is om naar de andere kant te komen. Aan de overkant staan de mensen die je wilt bereiken. Zij zijn met andere dingen bezig waardoor ze nog niet zien wat jij al ziet. Je kunt dan uit principe halverwege de brug stil gaan staan om te wachten tot ze naar jou toekomen. Daarmee loop je alleen het risico dat het langer duurt dan jij zou wensen. Je loopt het risico dat de mensen aan de overkant besluiten de brug helemaal niet te gebruiken, dat ze ineens een andere kant oplopen. In beide gevallen wordt jouw doel, of het gezamenlijke doel dan niet behaald. Maak steeds de afweging in welke mate je bereid bent de ander tegemoet te treden op de brug.

Meebewegen is toch niet Sta Sterk?

Jazeker wel! Het is vooral belangrijk om te kijken welke lichaamshouding het beste past bij de situatie. Zo leren wij de kinderen in de Brugklastraining Stevige Stap bijvoorbeeld hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze op tijd bij het volgende klaslokaal aankomen in overvolle gangen met andere leerlingen die vaak een stuk groter zijn. Als ouder kun je je kind de volgende tips meegeven:

  • Richt je op het punt waar je naartoe wilt

Mocht je niet groot genoeg zijn (ik had met mijn 1.78 toen ik aan de middelbare begon makkelijk praten), dan kun je ook als het ware door de anderen heen kijken naar dat punt

  • Wijk uit voor een ander als dat nodig is en houd daarbij je ogen gericht op je eindpunt

Als je als een soort van stormram op 1 lijn blijft, loop je risico op een duw terug omdat je dan over de grens van een ander gaat

  • Draai wanneer je uitwijkt zoveel mogelijk alleen je lichaam als een soort van vloeibare zeep mee, je voeten en blik blijven naar voren gericht

Wanneer het centrum van je lichaam niet meer boven je voeten is, raak je uit balans en dan val je eerder om

Als volwassene kun je zelf trouwens ook nog wat hebben aan deze tips. Probeer het maar eens als je de volgende keer in een ruimte bent met veel mensen.

 Laat je het me weten of het gelukt is om sneller en met meer balans aan de andere kant te komen?

 
boom meebewegen sterk staan

Een boom die meebeweegt met de wind zodat de takken minder snel afbreken terwijl de boom stevig in de grond blijft staan

Ook figuurlijk meebewegen maken wij bespreekbaar tijdens de Sta Sterk training. Wij vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te benadrukken dat iedereen zijn eigen mening mag hebben en vervolgens bespreken we wanneer het niet handig is om die mening ook te verkondigen.

Sterk staan en meebewegen: in beiden schuilt veel kracht.

Bij jezelf blijven en meebewegen: in beiden schuilt veel kracht.

Wanneer kies jij ervoor om mee te bewegen?

Laat het mij vooral weten als reactie op mijn blog of in een privé bericht als jij je daar prettiger bij voelt. Ik kom graag met je in gesprek!

 

Wil jij kinderen en jongeren ondersteunen bij het vergroten van hun eigen kracht?

Bij Kenniscentrum Omgaan met Pesten bieden wij opleidingen voor dé professional die het verschil wil maken in sociale veiligheid. Je kunt zelfstandig of binnen je organisatie aan de slag als Sta Sterk trainer of je kunt binnen jouw onderwijsorganisatie je specialiseren als anti-pestcoördinator of je verdiepen in sociaal-emotionele veiligheid binnen de kinderopvang. Kortom, er is voor jou ook een mogelijkheid bij om #verschilmaker te zijn!
 

Mirelle Valentijn vennoot kenniscentrum omgaan met pesten

Over Inge Coolen

Op de basisschool had ik graag een professional gehad die mij leerde omgaan met pesten. Ik ben lang (1.89) en intelligent, ik stak dus letterlijk en figuurlijk boven het maaiveld uit. Ik kon daar toen niet goed mee omgaan en ook mijn leerkrachten wisten er geen raad mee. Ik wist toen niet dat dat alleen maar kenmerken zijn waarmee ik werd gepest. Niet iedereen die lang is, wordt gepest. Waarom ik werd gepest begreep ik pas jaren later…

Hoewel ik tijdens mijn studie psychologie al veel interesse had voor het werken met kinderen ben ik eerst toch een ander pad in geslagen. In 2012 ging ik wel met kinderen werken als kindercoach. De keuze om me binnen mijn praktijk  te richten op weerbaarheid en pesten vond ik logisch. Nu ben ik trainer, docent en expert bij Kenniscentrum Omgaan met Pesten en binnen mijn eigen praktijk COOL& Co kindercoaching Leidsche Rijn.

In mijn praktijk kan ik al een aantal kinderen helpen. Door mijn werk als docent bij het Kenniscentrum kan ik nog veel meer kinderen helpen door anderen op te leiden tot professional in sociale veiligheid. De professional die ik zelf zo graag had ontmoet als kind!

Deel dit blog op Social Media

Gepubliceerd in:
GRATIS Lespakketten

Zet onze gratis lespakketten in om aan sociale veiligheid te werken en pesten tegen te gaan!

De lespakketten kunnen bijvoorbeeld in het onderwijs, de kinderopvang en op de sportclub worden ingezet door pedagogisch professionals en / of vrijwilligers, die werken met kinderen en jongeren. Ieder lespakket heeft een eigen thema en is ontwikkeld voor de Week tegen Pesten of Dag tegen Pesten. In de lespakketten zijn werkvormen, spelvormen, werkbladen, tips & tools opgenomen die bijdragen aan het voorkomen, tijdig signaleren en aanpakken van pesten. Door inzet van het lespakket versterk je sociale veiligheid in een groep en/ of organisatie.

Play Video

Ontvang altijd als eerste onze tips en nieuwe lespakketten

"*" geeft vereiste velden aan

AVG vinkje*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wil jij ook specialiseren in interventies bij sociale veiligheid en weerbaarheid?

Bij Kenniscentrum Omgaan met Pesten bieden wij opleidingen voor dé professional die het verschil wil maken in sociale veiligheid.

Kortom, er is voor jou ook een mogelijkheid om #verschilmaker te zijn!

(Online) Activiteiten

Naast onze opleidingen organiseren wij ook regelmatig (online) workshops, trainingen en webinars aan. Sommigen gratis en anderen tegen een kleine vergoeding.

Auteur:

Mirelle Valentijn

In 2023 werd ik als drijvende kracht achter onze organisatie Omgaan met Pesten benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
  
Als eigenaar van het Kenniscentrum kom je mij tegen als docent in ons scholingsaanbod. Ik ben daarnaast actief betrokken bij de ontwikkeling en uitvoering van alle opleidingen die wij aanbieden.
  
Ik heb een enorme motivatie, kracht en hele sterke missie om de wereld vriendelijker en veiliger en daarmee mooier te maken. Ik heb sinds 2003 duizenden kinderen, jongeren, volwassenen en pedagogisch- en onderwijsprofessionals geholpen.

mirelle-valentijn

Advies nodig?

Neem contact op met Mirelle

E. mvalentijn@omgaanmetpesten.nl
T: 06-36051642