In de media
Pesten hardnekkig, maar nog wereld te winnen
Geschreven door Ciska de Graaff, gepubliceerd in het schooljournaal
‘Helemaal voorkomen kunnen we het nooit, want pesten zit in de mens. Maar er is nog wel een wereld te winnen’, zegt Mirelle Valentijn, voorzitter Stichting Omgaan Met Pesten, over recent onderzoek naar pesten. Daar kwam uit dat bijna zes op de tien leerlingen tussen 9 en 13 jaar zijn of nu worden (14 procent) gepest, vaak buiten het zicht van de docent.
Eind september was het de Week tegen het Pesten. Aan de vooravond van die week liet NOS Jeugdjournaal onderzoeken hoe vaak pesten voorkomt. Uitkomst: bijna zes op de tien leerlingen van 9-13 jaar heeft er mee te maken (gehad). 14 procent wordt op dit moment gepest. De meeste kinderen zeggen dat hun docent het niet in de gaten heeft. En tachtig procent van de ondervraagde leerlingen wil dat er meer les wordt gegeven over stoppen van pesten. Eén op de vijf kinderen praat met niemand over het gepest worden, uit angst of schaamte.
Menseigen
‘Ik zou willen zeggen dat we het ooit kunnen uitbannen, maar het is helaas menseigen: ergens bij willen horen door een ander kleiner te maken’, zegt Tessa Kaufman, socioloog en pedagoog aan de Rijksuniversiteit Groningen en gespecialiseerd in pesten. ‘Het gebeurt overal en in alle leeftijdsgroepen. Maar we kunnen er wel hard aan werken om het snel te signaleren en aan te pakken.’
Scholen werken er al hard aan: ze hebben pestprotocollen, houden zich aan de Wet Sociale Veiligheid op School, hebben antipestcoördinatoren en gebruiken een anti-pestprogramma. ‘Maar het begint er al mee dat op de pabo’s en lerarenopleidingen niet veel aandacht wordt besteed aan pesten, waardoor veel leraren niet genoeg kennis hebben van pesten. Dan is het lastig om pesten te voorkomen of aan te pakken. Scholing dus!’
Bewezen effectief
‘Scholen gebruiken verder niet altijd een anti-pestprogramma waarvan de effectiviteit is bewezen’, vervolgt Kaufman. ‘Dan vinden ze het bijvoorbeeld te veel tijd kosten. Ik zou adviseren om KiVa, Prima of Taakspel te gebruiken, die zijn effectief bewezen. En verweef dat in je hele schoolcultuur, dus houd het niet bij één geïsoleerd lesje per week, maar koppel het aan alles wat er gebeurt in de school. In het voortgezet onderwijs bijvoorbeeld moet je normen afspreken die bij élke docent gelden. En zorg ervoor dat er pleinwacht is, die écht kijkt naar sociale interacties. Pesters zijn slim, die pesten als de docent er niet bij is. En als leerkracht heb je nu eenmaal niet acht ogen. En ook online pesten is moeilijk te traceren. Het gaat dus echt om een veilige sfeer creëren: zó gaan we met elkaar om.’
Kluisjes
Mirelle Valentijn, zelf ooit gepest, moeder van een gepeste dochter en voorzitter van de Stichting Omgaan met Pesten, heeft ook niet de illusie dat pesten zal verdwijnen. ‘Nee, het zit in de mens. Maar ik denk wel dat er meer kan dan nu gebeurt. Vaak besteden scholen één keer per week of per twee weken een les aan pesten, maar ze moeten het vérder brengen, uitrollen over de hele week, verbinden aan het nu, aan daadwerkelijk gedrag. Juist op momenten dat de docent de leerlingen niet in beeld heeft, wordt er gepest, zoals bij de toiletten, de kluisjes, bij het in- en uitlopen van de school, in de pauzes, in appgroepen, op social media. Voer daar gesprekjes over met je leerlingen als ze terugkomen van pauze, vraag of er problemen zijn, hoe het gaat en ontdek samen oplossingen. Laat zien dat alles bespreekbaar is. Loop als mentor eens door de aula en let op wie met wie bevriend is en wie vaak alleen zit. Vraag in start- en rapportgesprekken hoe het gaat met een leerling, niet alleen op cognitief vlak, maar juist ook op sociaal-emotioneel vlak. En zie ouders als partners, met wie je sámen kunt werken om pesten tegen te gaan.’
Mobiliseren
Belangrijk is ook om in te zien welke rollen de leerlingen innemen: pester, assistent, meeloper, buitenstaander, slachtoffer en verdediger. ‘Vooral in de groep buitenstaanders is winst te behalen’, zegt Valentijn. ‘Deze kinderen zijn in principe tegen pesten en voelen empathie met het slachtoffer, maar missen nog de competenties om in te grijpen. Deze kinderen kun je weerbaarder maken, je kunt ze adviseren om met een andere buitenstaander op te trekken, of bij de verdediger te gaan staan als steun. Je kunt in een stroomdiagram duidelijk maken hoe het gaat als een slachtoffer zich meldt, dat er alleen iets gebeurt als het kind het zelf wíl.’ Ook melden kun je minder eng maken, weet Valentijn. ‘Zet een brievenbus in je klas waar een kind ongezien een briefje in kan doen, of geef je mailadres aan de leerlingen. Slachtoffers durven vaak niet, maar buitenstaanders kunnen dat wel doen. Maak duidelijk dat het geen klikken is, maar opkomen voor een ander, zorgen voor elkaar.’
Tips tegen pesten * Besteed er aandacht aan op de opleidingen of volg er nascholing over |
Het artikel is ook terug te vinden op Onderwijsmagazine Schooljournaal
Deel dit blog op Social Media
Zet onze gratis lespakketten in om aan sociale veiligheid te werken en pesten tegen te gaan!
De lespakketten kunnen bijvoorbeeld in het onderwijs, de kinderopvang en op de sportclub worden ingezet door pedagogisch professionals en / of vrijwilligers, die werken met kinderen en jongeren. Ieder lespakket heeft een eigen thema en is ontwikkeld voor de Week tegen Pesten of Dag tegen Pesten. In de lespakketten zijn werkvormen, spelvormen, werkbladen, tips & tools opgenomen die bijdragen aan het voorkomen, tijdig signaleren en aanpakken van pesten. Door inzet van het lespakket versterk je sociale veiligheid in een groep en/ of organisatie.
Ontvang altijd als eerste onze tips en nieuwe lespakketten
"*" geeft vereiste velden aan
Wil jij ook specialiseren in interventies bij sociale veiligheid en weerbaarheid?
Bij Kenniscentrum Omgaan met Pesten bieden wij opleidingen voor dé professional die het verschil wil maken in sociale veiligheid.
Kortom, er is voor jou ook een mogelijkheid om #verschilmaker te zijn!
(Online) Activiteiten
Naast onze opleidingen organiseren wij ook regelmatig (online) workshops, trainingen en webinars aan. Sommigen gratis en anderen tegen een kleine vergoeding.
Over:
Kenniscentrum Omgaan met Pesten
Het opleidingscentrum Kenniscentrum Omgaan met Pesten verzorgt o.a. de opleiding tot Sta Sterk trainer, anti-pestcoördinator, een training “Pesten aanpakken” op de BSO binnen de kinderopvang en incompany scholing binnen onderwijs, kinderopvang en het sociaal domein.
Bij het Kenniscentrum worden opleidingen ontwikkeld en aangeboden voor professionals die het verschil willen maken in sociale veiligheid.
Het aanbod wordt regelmatig aangepast aan nieuwe wetenschappelijke inzichten door het Kenniscentrum.
Nieuwsgierig naar ons?
Neem contact op met Mirelle