Blog

blog sportakkoord ondersteuning sportclubs bij sociale veiligheid

Vraag ondersteuning aan en maak van jouw sportvereniging of sport-BSO een veilige plek voor iedereen!

Sociale veiligheid is ook in de sportwereld enorm belangrijk, zowel bij sportverenigingen als op sport-BSO’s. Wij willen ervoor zorgen dat iedere sportvereniging en sport-BSO een veilige plek is voor iedereen.

complimentendag - 5 tips voor meer positiviteit in je team

5 ideeën voor meer plezier en positiviteit in je team – Complimenten als basis voor sociale veiligheid

Een positieve en veilige groep ontstaat niet vanzelf. Hoe we met elkaar omgaan, speelt een grote rol voor de sfeer. Complimenten geven en ontvangen kan een krachtig hulpmiddel zijn. In deze blog vind je vijf manieren om complimenten te gebruiken en samen te werken aan een sociaal veilige omgeving.  

kinderen worden heftiger en langer gepest

Kinderen worden heftiger en langer gepest, blijkt uit rapport van de Onderwijsinspectie

Uit het vandaag verschenen rapport ‘Overzicht Dossiers Vertrouwensinspecteurs in het Onderwijs 2023-2024’ van de Onderwijsinspectie blijkt dat pesten in het onderwijs niet alleen toeneemt, maar ook ernstiger en langduriger wordt.

samenwerking Kenniscentrum Omgaan met Pesten en Vertrouwenswerk.nl

Nieuwe samenwerking met Vertrouwenswerk.nl in de strijd tegen pesten

Vanaf eind januari kun je in Brabant de opleiding tot Anti-pestcoördinator volgen bij Vertrouwenswerk.nl. Wij delen graag meer over deze betekenisvolle samenwerking!

Zilveren weken - groepsvorming - groepsdynamiek

Zo werk je aan groepsdynamiek in de Zilveren Weken

Wist je dat er naast de Gouden Weken ook Zilveren en Bronzen Weken zijn? Deze momenten in het schooljaar zijn belangrijk om te investeren in groepsvorming en -dynamiek. De Zilveren Weken, de eerste twee weken na de kerstvakantie, bieden een uitgelezen kans om de sfeer in de groep te versterken. In deze blog ontdek je waarom begeleiding van de groepsdynamiek in deze weken essentieel is en hoe je deze periode effectief benut.

Paarse Vrijdag: zo besteed jij aandacht aan diversiteit!

Paarse Vrijdag: zo besteed jij aandacht aan diversiteit!

Op Paarse Vrijdag, de tweede vrijdag van december, staan diversiteit en jezelf kunnen zijn centraal. Scholen kleuren paars met versieringen en outfits en organiseren vaak speciale lessen of activiteiten. De boodschap is duidelijk: iedereen mag zichzelf zijn en niemand mag worden uitgesloten om wie die is.

Paarse Vrijdag vindt dit jaar plaats op vrijdag 13 december.

elke klas mediawijs feel fine online

‘Feel Fine Online’ maakt mediawijsheid en verantwoord online gedrag bespreekbaar

Mediawijsheid is een belangrijk thema binnen het Kenniscentrum Omgaan met Pesten. Sta Sterk trainers geven daarom tijdens de Week van de Mediawijsheid speciale workshops en themabijeenkomsten. Naast het bestaande lespakket ‘Feel Fine Online’ is er een nieuw lespakket ‘Gezond met je scherm’ ontwikkeld, speciaal voor de Week van de Mediawijsheid.

Sta Sterk trainer Esther van der Tak helpt KV Olympia '22 bij het creëren van een veilig sportklimaat.

Sta Sterk trainer Esther helpt KV Olympia ’22 bij het creëren van een sociaal-veilig sportklimaat!

KV Olympia ’22 werkt samen met Sta Sterk trainer Esther aan een sociaal-veilig sportklimaat met focus op het voorkomen van pestgedrag en ongewenste situaties.

Ontdek hoe jij ook na de Week tegen Pesten het verschil maakt in sociale veiligheid!

Ontdek hoe jij ook na de Week tegen Pesten het verschil maakt in sociale veiligheid!

De Week tegen Pesten ligt alweer achter ons. Hoe heb jij deze week ervaren? Neem even de tijd om stil te staan bij jouw ervaringen van deze editie van de Week tegen Pesten.

landelijke dag sta sterk trainers team

Landelijke dag Sta Sterk trainers: een duik in de wereld van mediawijsheid

Op de landelijke dag kwamen Sta Sterk trainers vanuit het hele land samen voor een inspirerende bijeenkomst vol ontmoetingen, presentaties, en regionale actieplanning. Het thema was mediawijsheid. Hoe ga je hier als Sta Sterk trainer mee om in je werk met kinderen, jongeren, ouders en (onderwijs)professionals?